Daily Quote:

"Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving." Albert Einstein

26 maart 2010

Eerste serieuze stap om ECHT te gaan afvallen. Ik had vandaag een afspraak bij de dietiste. Eigenlijk wilde ik niet perse naar een dietiste, maar ik wilde het gaan proberen met prodimed en deze producten zijn alleen te verkrijgen via de dietiste. Het gaat het de producent (geloof ik heb er verder niet veel over gelezen) vooral om een goede begeleiding. Ik krijg het consult vergoed (na verwijsbrief arts) van de verzekering, dus dat scheelt (eerste consult is nl 87 euro). Verder is het voor mij nét dat extra zetje. Nadat al mijn gegevens in de computer zijn verwerkt en ik een gezondheidsverklaring heb ingevuld mag ik “wegen”. Ze heeft een heel geavanceerde weegschaal, een die meer weegt dan alleen maar de kilo’s, het apparaat meet vetmassa, vetpercentage, spiermassa, lichaamsvocht en je BMI.

Nou, daar komtie dan:
Lichaamstype, normaal
Lengte 164cm
Gewicht 74.5 kg
Vetpercentage 39.7%
Vetmassa 29.6 kg
Spiermassa 42.6 kg
Lichaamsvocht 42.3%
BMR 5715 kj/1366 kcal
BMI 27.7

Ideale waarden
Vetpercentage 23.0-33.9%
Vetmassa 13.4-23.0 kg
En lichaamsvocht behoort 50% te zijn en ideale BMI 25

Best wel confronterend om dat zwart op wit te zien. Ze vraagt welk streefgewicht ik wil behalen. Hmm.. 58. Ik woog nl (weliswaar lang geleden) tussen de 52 en 55, dus het lijkt me geweldig om daar een paar kilo bovenop te zitten. Verder niet om een speciale reden. Denk niet dat het mooi is als je ouder wordt om dan te skinny te zijn. Vaak maakt dat vrouwen veel ouder. Zij vindt het reeeler om bv 62 als streefgewicht aan te houden. Pff… als ik eraan denk dat ik weer een gewicht beginnend met een 6 heb ipv 7 dan spring ik een gat in de lucht. Nadeel van dit dieet is dat het behoorlijk prijzig is. En het lijkt ook een beetje saai. 4 aangelengde zakjes op een dag, aangevuld met groenten (volgens een door prodimed opgesteld lijstje). Geen koffie met suiker en geen alcohol meer. Ik heb net een cursus indiaas koken afgerond (en veel indiase artikelen ingeslagen), maar no more curry’s, raita’s, pappadums en lentils voorlopig. Je moet ook 2 liter water per dag drinken. Dat lijkt me zo moeilijk. Ga het proberen met groene thee. Nog zoiets. Ik ontbijt nooit en nu moet ik ochtends zo’n zakje nemen (havermout). Deze eerste fase heet de active fase en duurt 8 weken. Zal ik het volhouden? Dat is dus april/mei. Hartje zomer een paar kilo’s lichter….. Ja, IK GA HET VOLHOUDEN!!! Afgezien van het ijdele aspect denk ik toch zeker ook aan mijn gezondheid. Minder suiker, minder alcohol. Een tijdje geleden was ik van plan om me te bekwamen in baktechnieken. Dat plan moet ook maar in de ijskast voorlopig. Nee, koken hoeft ook niet meer, dus zal mijn extra tijd stoppen in fysieke arbeid. Ga hardlopen, thuis pilatesoefeningen doen. Mag ook graag dansen op lekkere housemuziek. Doe dan een soort zumba/step oefening. Heb jaren op ballet gezeten, dus het ritme zit er nog steeds in. Ik ga morgen naar Perry Sport. Een matje kopen. Kijken wat een minitrampoline kost. Misschien een stappenteller. Nou ja, niet alles tegelijk. Niet overdrijven. De volgende afspraak bij de dietiste is 6 april. Ze gaat me dan weer wegen, maar niet zo’n uitgebreid verslag als hierboven. Dat zal ze denk ik pas doen als ik de actieve fase heb afgerond. Ik heb gezegd dat ik as maandag ga beginnen. Wil dit weekend toch echt nog allerlei dingetjes opeten, halve fles rode wijn, crackertjes met lekkere truffelkaas, hummus met wasabi, blikje bier. Volgens mij wilde ze liever dat ik een beetje aan voorbereiding zou doen, maar dat wil ik niet. Cold turkey maandag en dit weekend nog ff genieten. Na deze prodimedperiode en ik weer normaal voedsel mag eten, ga ik serieus (ja, serieus), maaltijden samenstellen uit het dr. Frank dieet en het South Beach dieet. Beide dieten lijken me het “gezondst”. Heb ook een boekje van Sonja Bakker, maar zij verwerkt toch veel producten waar ik niets mee heb. Zal ook kijken wat het voedingscentrum voorschrijft. http://www.voedingscentrum.nl/